Forskjellige typer flagg i F1

Categories Blogg

Gult flagg betyr forbikjøring forbudt på grunn av fare utenfor banen, en fartsreduksjon er nødvendig. Dobbelt gult flagg betyr forbikjøring forbudt på grunn av fare på banen, en spesifikk hastighetsreduksjon legges til for å øke førerens rundetid til rundt 35 % mindre enn en normal tørr rundetid.

Rødt flagg betyr at økten er avbrutt eller stoppet på grunn av overhengene fare for konkurrenter eller tilskuere eller på grunn av dårlig være. Alle bilene må kjøre inn i pits.

Grønt flagg betyr normale kjøreforhold gjelder. Dette vies alltid etter et gult flagg for å indikere at faren er passert. Et grønt flagg vises også ved starten av dagens første økt.

Sikkerhets bilen settes ut på banen når en hendelsen blokkerer banen eller ettelater mye rusk. Sjåfører holder seg bar sikkerhets bilen til «marshalls» har ryddet op VSC (virtuell sikkerhets bil» er for mindre hendelser der ingen sikkerhets bil er på banen, men sjåførerene må bremse ned til påkrevd delta. Dette flagget er alltid ledsaget av et enkelt viftene gult flagg.

Blått flagg indikerer at føreren foran som er en eller flere runder nede må slippe raskere biler bak forbi.

Hvit flagg  at sakte gående kjøretøy foran – vinket ofte på siste sving under fri trening når sjåførene starter treningen. Brukes også når diverse kjøretøy, som legebilen eller en ambulanse er på vei.

Svart flagg betyr at føreren er diskvalifisert og må returnere til pits umiddelbart. Dette flagget er ledsaget av førerens løpsnummer.

Svart flagg med oransje sirkel betyr at bilen er skadet eller sjåføreren har et mekanisk problem og må returnere til pits umiddelbart. Dette flagget er ledsaget av førerens løpsnummer.

Halvt svart, halvt hvit flagg advarer en sjåfør om usportslig oppførsel, kan bli fulgt av et svart flagg. Ledsaget av førerens løpsnummer.

Rødt og gult strippet flagg betyr at det er glatt spor på banen av olje, vann eller løst rusk. Kan sees «gygget» fra side til side for å indikere et lite dyr på banen.

Rutete flagg betyr at økten er fullført. I praksis og kvalifisering betyr dette at førerne ikke har lov til å starte nye runde, men de har lov til å fullføre runden.

Ta gjerne kontakt hvis det er noe dere lurer på eller om dere har tips til hva jeg kan skrive om!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *